Bergschenhoeks paprikabedrijf gooit combinatieteelt amaryllis en paprika's overboord
Emma Cultures is het innoveren beu en wil volumes gaan draaien

Tholen – De 'Koolhazen' telen al sinds 1920 groenten, maar pas sinds 2000 gele paprika's. De route naar dit gewas liep onder andere via komkommers en tomaten. Inmiddels is de vierde generatie in de persoon van Michiel Koolhaas als bedrijfsleider actief. In 2000 verhuisden de telers naar een nieuwe locatie in Bergschenhoek, vanwege de aanleg van de hoge snelheidslijn. De telers startten als één van de eerste Nederlandse paprikatelers met teeltgoten en combineerden die met de amaryllisteelt.


Verleden tijd: de gecombineerde ammarylis- en paprikateelt

De combinatieteelt voldeed echter niet aan de verwachtingen en verleden jaar werd de hele kas geleegd en overgegaan op de lage paprikateelt. "De prijsvorming viel tegen. Ik ben het innoveren een beetje beu en wil me nu specialiseren op 1 product en volumes gaan draaien!" Michiel teelt samen met zijn vader Maarten nu alleen nog gele paprika's van het ras Derby op een areaal van 22.500 m2. De paprika's worden in bakken verzameld en gesorteerd en verpakt in de sorteerhal van UWG in Poeldijk. Vast personeel heeft Emma Cultures hierdoor niet nodig.


Michiel Koolhaas

De wens om zich te specialiseren op 1 product neemt niet weg dat de firma de ontwikkelingen nauwlettend volgt. "Ik denk dat het verschil tussen belicht en niet-belicht in de paprikateelt te klein is, maar de ontwikkeling van led-verlichting houden we goed in de gaten", zegt Michiel. Volgens Michiel blijven er op het gebied van afzet, zaken liggen bij gebrek aan samenwerking. Initiatieven als de P8 juicht hij toe, maar over de verwachte resultaten is de teler sceptisch.



De telers waren lid van telersvereniging United West Growers, die onlangs met Action Pearl Growers fuseerde tot FrEsteem. Die fusie biedt zowel kansen als bedreigingen, beseft Michiel. "Het waren totaal andere verenigingen. Je moet wel complementair zijn aan elkaar. Ze moeten oppassen dat ze geen tweede Greenery worden met haar managementsysteem en bureaucratie", waarschuwt de paprikateler. "Maar als je via FrEsteem participeert in TNI, heb je wel een podium om nieuwe producten te positioneren. De retail stelt dat op prijs!"



Publicatiedatum: 17-4-2008
Bron: agf.nl
Auteur: Izak Heijboer
Copyright: http://www.agf.nl