Global Gap | Kwaliteitszorg |
Heeft u ooit van Global Gap gehoord? Global Gap is een organisatie van Europese
supermarkten. Zo'n 20 grote supermarktketens zijn er lid van: Laurus, Ahold,
Superunie, Tesco, Sainsbury's, Spar, ICA, Marks&Spencer, de top van
de Europese supermarkten. Global Gap is de Engelse afkorting van een club van
Europese grootgrutters die met elkaar praten over de eisen waaraan de producten
die ze verkopen moeten voldoen. Natuurlijk zijn er minimumeisen die door
de overheid gesteld worden. Daar moet elke supermarkt aan voldoen, of ze
nu lid zijn van de club of niet. Global Gap wil echter verder gaan: extra hoge
eisen. Om zich daarmee te profileren als betrouwbare, hoogwaardige supermarkt:
de eredivisie van de supermarkten. Het gaat hen dan niet alleen om eisen
rond voedselveiligheid en de traceerbaarheid van producten, maar ook maatschappelijke
eisen. Een top-supermarkt uit de eredivisie wil geen producten die met zwartwerken,
kinderarbeid, dierkwelling, uitbuiting of milieuschade gemaakt zijn. Dat
is niet goed voor het imago. Alle clubleden willen in elk geval eisen waardoor
duidelijk is dat het product gezond is en waar het vandaan komt. Daar zijn
ze het snel over eens. En een deel van de club wil veel verder gaan.
Global Gap
wil dat de door haar ingekochte landbouwproducten voldoen aan de normen
van 'Goede Landbouw Praktijk' (GAP in het Engels). Producten die op een
nette manier geproduceerd zijn en aan hoge eisen van gezondheid, dierwelzijn
en milieu voldoen. De toekomstige standaard voor verse producten heet
daarmee Global Gap. Global Gap
is een veelomvattend certificaat, bestaande uit drie kolommen met vragen.
de drie kolommen zijn onderverdeeld in major, minor en should. Aan Major
dient 100% aan Minor 95% te worden voldaan. De derde bestaat uit adviezen
en aanbevelingen. De zogenaamde shoulds en mogen naar eigen inzicht worden
ingevuld. |