Global Gap | Kwaliteitszorg
Heeft u ooit van Global Gap gehoord? Global Gap is een organisatie van Europese supermarkten. Zo'n 20 grote supermarktketens zijn er lid van: Laurus, Ahold, Superunie, Tesco, Sainsbury's, Spar, ICA, Marks&Spencer, de top van de Europese supermarkten. Global Gap is de Engelse afkorting van een club van Europese grootgrutters die met elkaar praten over de eisen waaraan de producten die ze verkopen moeten voldoen. Natuurlijk zijn er minimumeisen die door de overheid gesteld worden. Daar moet elke supermarkt aan voldoen, of ze nu lid zijn van de club of niet. Global Gap wil echter verder gaan: extra hoge eisen. Om zich daarmee te profileren als betrouwbare, hoogwaardige supermarkt: de eredivisie van de supermarkten. Het gaat hen dan niet alleen om eisen rond voedselveiligheid en de traceerbaarheid van producten, maar ook maatschappelijke eisen. Een top-supermarkt uit de eredivisie wil geen producten die met zwartwerken, kinderarbeid, dierkwelling, uitbuiting of milieuschade gemaakt zijn. Dat is niet goed voor het imago. Alle clubleden willen in elk geval eisen waardoor duidelijk is dat het product gezond is en waar het vandaan komt. Daar zijn ze het snel over eens. En een deel van de club wil veel verder gaan.

Global Gap wil dat de door haar ingekochte landbouwproducten voldoen aan de normen van 'Goede Landbouw Praktijk' (GAP in het Engels). Producten die op een nette manier geproduceerd zijn en aan hoge eisen van gezondheid, dierwelzijn en milieu voldoen. De toekomstige standaard voor verse producten heet daarmee Global Gap.

Global Gap is een veelomvattend certificaat, bestaande uit drie kolommen met vragen. de drie kolommen zijn onderverdeeld in major, minor en should. Aan Major dient 100% aan Minor 95% te worden voldaan. De derde bestaat uit adviezen en aanbevelingen. De zogenaamde shoulds en mogen naar eigen inzicht worden ingevuld.

Meer informatie over Global Gap is te vinden op de site van Global Gap